Film reklamowy trwa zazwyczaj około pół minuty czyli trzydzieści sekund, jest to czas na przekazanie wszelkich istotnych informacji, jakie powinny być zawarte w spocie. Ich funkcją jest skuteczne zachęcanie potencjalnych konsumentów do zapoznania się z oferta lub zakupu produktu. Dłuższa forma filmy reklamowego nazywana jest filmem promocyjnym.
Filmy reklamowe – wszystko zaczyna się od pomysłu
Aby stworzyć film reklamowy należy wykonać scenariusz, a następnie zdjęcia. Ostatnim elementem produkcji filmu jest jego postprodukcja. Dobrze przygotowane filmy reklamowe zawsze rozpoczynają się od pomysłu. To właśnie idea ma wpływ na zaistnienie filmu promocyjnego w sieci internetowej lub w telewizji. Pomysł jest niczym innym, jak historią, którą w danym spocie chcemy przekazać, a także forma przekazu. Pomysł idealny to taki, który jest oryginalny, nieskomplikowany, a także dowcipny. Najważniejszym aspektem jest jednak to, aby przykuwał on uwagę, bez niej istnieje filmu reklamowego jest nieważne oraz niepotrzebne. Inspiracje czerpać można z już powstałych spotów oraz tego czym zajmuje się nasza firma lub do czego służy reklamowany produkt, a także tym jakie wartości chcielibyśmy przekazać. Scenariusz to opowieść o tym, co będzie działo się po kolei w filmie. Jest on bardzo istotny, gdyż to na jego podstawie nagrany zostanie cały film.
Na kartce papieru, na której powstaje nasz film promocyjny można nanosić zmiany, skreślać, dopisywać, są to bezpłatne operacje, które nie maja negatywnego wpływu na całość inwestycji. Jednakże nieprawidłowo nagrany film, bądź wnoszenie poprawek w ciągu nagrania wiąże się ze stratami materialnymi oraz z wydłużeniem czasu realizacji. W momencie, gdy scenariusz uważany jest za skończony i w pełni dopracowany należy wykonać zdjęcia. To gdzie będą one wykonane oraz co i kto na nich będzie zależy w całości od wcześniej przygotowanego scenariusza. Jakość zdjęć natomiast zależna jest od warunków panujących w miejscu pracy oraz od umiejętności kamerzysty i fotografa. W postprodukcji zawarte zostały elementy takie, jak animacja filmu, udźwiękowienie go, jak i kolaudacja. Oczywistym elementem postprodukcji jest oczywiście montaż filmy, w którym zawarte są wcześniej wymienione postępowania i elementy. Montaż jest niczym innym, jak złożeniem wykonanych na jednym z etapów produkcji filmu zdjęć i nadaniu im formy płynnej, jaką jest film.
Kolaudacja stanowi odrębny i jeden z najważniejszych elementów tworzenia filmu reklamowego. Jest to ocena pierwszego etapu montażu filmu przez klienta zamawiającego. Film reklamowy chociaż uważany jest za krótką, trzydziestosekundową formę promocji, to zabiera wiele czasu w procesie tworzenia. Jednakże jest niemiernie ważnym elementem, ponieważ to dzięki niemu promowane są firmy, produkty i przekazywane są istotne rzeczy.